e-TOLL dla samochodów osobowych
Porady

e-TOLL dla samochodów osobowych

Autostrady w wielu krajach europejskich mają status dróg płatnych. Oznacza to, że kierowcy muszą uiścić określoną opłatę, aby móc legalnie się po nich poruszać. W Polsce również obowiązuje taka reguła, choć trzeba przyznać, iż polskie regulacje dotyczące autostrad pozostawiają sporo do życzenia. Przez długi czas w Polsce kierowcy musieli korzystać z tradycyjnych bramek, gdzie uiszczano opłaty. Co prawda, bramki istnieją do dzisiaj, ale na niektórych odcinkach zastąpił je elektroniczny pobór opłat. Obecnie taką rolę odgrywa między innymi system e-TOLL, który jest już dostępny także dla kierowców samochodów osobowych. Jak działa ten system i gdzie można z niego skorzystać? Aby poznać odpowiedzi na te pytania, zapraszamy do lektury naszego tekstu.

Co to jest system e-TOLL?

Zacznijmy od kwestii podstawowej, czyli opisania wspomnianego systemu. Otóż e-TOLL pozwala kierowcom na dokonywanie płatności za przejazd autostradą przy użyciu aplikacji mobilnej. Wprowadzenie takiego rozwiązania miało na celu modernizację systemu poboru opłat i możliwość rezygnacji z bramek na autostradach.

Początkowo system e-TOLL był przeznaczony dla kierowców samochodów ciężarowych, którzy regularnie podróżują autostradami. Jednak z czasem rozszerzono możliwość korzystania z systemu także na kierowców aut osobowych. Pierwsze udane testy sprawiły, iż na wybranych odcinkach autostrad e-TOLL stał się jedyną metodą rozliczania płatności. Jeżeli więc kierowcy chcą przejechać akurat po takim odcinku, płatność przy pomocy tego systemu stanowi jedyną alternatywę.

Jak działa system e-TOLL dla samochodów osobowych?

Na pewno kierowcy podróżujący po zagranicznych autostradach dobrze znają takie systemy. Już od wielu lat winiety w wybranych krajach można kupować właśnie przez specjalne aplikacje. Jednak trzeba przyznać, że e-TOLL różni się od wielu takich systemów.

Podstawową różnicą jest w jego przypadku fakt, że e-TOLL nie posiada aktywnej platformy online. Jest to jeden z największych minusów tego systemu. Dlaczego? Aby odpowiedzieć na to pytanie, wystarczy porównać e-TOLL z systemami obowiązującymi w innych krajach. Zazwyczaj systemy tego typu działają według banalnego schematu. Kierowca wpisuje do systemu numery rejestracyjne swojego samochodu, a następnie uiszcza opłatę za przejazd autostradą. Stosowna adnotacja trafia do systemu, dzięki czemu kierowca otrzymuje potwierdzenie i może swobodnie wyruszać.

Niemniej e-TOLL działa zupełnie inaczej. Przede wszystkim skorzystanie z systemu e-TOLL wymaga rejestracji oraz pobrania aplikacji. Kierowca może w tym celu skorzystać z rządowej strony i jej metod uwierzytelniania (np. systemu eObywatel). Alternatywą będzie udanie się do jednego z punktów obsługi e-TOLL i potwierdzenie swojej tożsamości poprzez okazanie dowodu osobistego.

Kierowcy muszą także określić metodę płatności za przejazd autostradą. Do dyspozycji mają między innymi: przelewy bankowe, płatność kartą lub płatność mobilną.

Po ściągnięciu aplikacji kierowca musi już tylko wprowadzić do systemu odcinek drogi, którą zamierza przejechać. Na tej podstawie system wylicza konkretną kwotę do opłacenia. Wówczas kierowcy pozostaje już tylko potwierdzenie płatności.

Gdzie kupić jednorazowy bilet autostradowy e-TOLL?

Trzeba więc przyznać, że system e-TOLL jest dużo bardziej skomplikowany w obsłudze niż liczne systemy działające w innych krajach. Na szczęście kierowcy nie są skazani na samodzielną obsługę tego systemu. Kierowcy nie muszą bowiem korzystać z aplikacji, gdyż alternatywą pozostaje zakup jednorazowego biletu autostradowego e-TOLL.

Jak sama nazwa wskazuje, jednorazowy bilet to rozwiązanie kierowane raczej do osób, które nie planują cyklicznych przejazdów autostradowych. Niemniej zakup takiego biletu może być nieco łatwiejszy niż żmudny proces rejestracji. Uprawnienia do sprzedaży jednorazowych biletów mają pracownicy stacji Orlen oraz niektórych stacji Lotos. Kierowcy mogą więc udać się tam z dowodem tożsamości w celu zakupu biletu jednorazowego.

Przy okazji warto wspomnieć, że na rynku istnieje kilka alternatyw dla systemu e-TOLL. Dość popularną aplikacją jest AutoPay. Kierowcy muszą jednak zawsze upewnić się, że wybrana aplikacja obsługuje płatność na danym odcinku drogi.

Gdzie obowiązuje system e-TOLL?

Po opisaniu najważniejszych zagadnień technicznych związanych z systemem e-TOLL można odpowiedzieć na kluczowe pytanie. Gdzie działa taki system? Na ten moment w Polsce istnieją 2 odcinki, na których e-TOLL zastąpił bramkowy system poboru opłat. Gdzie można na nie natrafić?

Pierwszy ze wspomnianych odcinków pojawił się na trasie autostrady A2. Jest to odcinek pomiędzy Koninem i Strykowem.

Drugi odcinek objęty systemem e-TOLL to fragment autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem i Gliwicami (Sośnicą).

Na kilku innych odcinkach płatność można uregulować np. przy pomocy aplikacji AutoPay. Jednak na dwóch wymienionych fragmentach autostrad obowiązuje wyłącznie system e-TOLL. Jeśli więc kierowca planuje trasę przez jeden z tych odcinków, zakup biletu staje się konieczny.

Co zrobić, jeśli nie zapłaciłem e-TOLL?

Na pewno liczni kierowcy przyzwyczaili się już do opłat pobieranych na tradycyjnych bramkach. Dlatego niektórzy mogli w ogóle nie słyszeć o systemie e-TOLL. Załóżmy więc, że jeden z takich kierowców przejedzie samochodem przez odcinek objęty poborem opłat e-TOLL. Taki kierowca pokonał dany odcinek pomimo braku uiszczenia opłaty. Co więc dzieje się w takim przypadku i na jakie konsekwencje naraża się kierowca?

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić jedną ważną kwestię. Na płatnych odcinkach autostrad działają specjalne patrole policji wyposażone w urządzenia odczytujące numery rejestracyjne samochodów. Takie urządzenia łączą się z bazą systemu e-TOLL i pozwalają na sprawdzenie, czy kierowca uiścił opłatę. Jeśli policjanci wykryją brak płatności, mogą zatrzymać kierowcę w celu wystawienia mandatu. Jego wysokość wynosi 500 złotych (400 złotych przy płatności na miejscu).

Naturalnie w grę wchodzi również drugi scenariusz. Załóżmy, że kierowcy udało się przejechać przez dany odcinek bez opłaty, ale i bez kontroli policyjnej. Takie osoby mogą skorzystać z jednej metody na uniknięcie otrzymania mandatu. Aktualne przepisy systemu e-TOLL zakładają, że kierowca może uiścić opłatę do 3 dni od daty przejazdu. Tym samym kierowca może udać się do punktu i kupić bilet jednorazowy z datą wsteczną.

Powyższa metoda sprawdzi się jednak tylko wtedy, gdy kierowcy uda się uniknąć kontroli. W innym przypadku trzeba będzie zapłacić mandat.

Najważniejsze informacje:

  • System e-TOLL przez długie lata służył jedynie kierowcom samochodów ciężarowych. Jednak od pewnego czasu korzystanie z tego systemu stało się także obowiązkowe dla osób kierujących samochodami osobowymi. Wynika to z faktu, że system e-TOLL zastąpił tradycyjne bramki poboru opłat na wybranych odcinkach autostrad.
  • Aktualnie system e-TOLL obowiązuje na dwóch odcinkach. Pierwszy z nich to fragment autostrady A2 pomiędzy Koninem i Strykowem. Z kolei drugi to fragment autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem i Sośnicą.
  • W celu uiszczenia opłaty za przejazd tymi odcinkami kierowca musi zarejestrować swoje konto w aplikacji e-TOLL. Takie konto przyda się do cyklicznych opłat. Jeśli jednak ktoś planuje jednorazowy przejazd danym odcinkiem, może kupić jednorazowy bilet e-TOLL na stacjach Orlen.
  • Obecnie za przejazd płatnym fragmentem autostrady bez wymaganego biletu grozi kara grzywny w wysokości 500 złotych. Jeśli kierowca zostanie zatrzymany na takim odcinku, grzywna zostanie od razu nałożona.
  • Przy braku kontroli drogowej kierowca może z kolei uniknąć mandatu. Wystarczy tylko skorzystać z możliwości zakupu biletu e-TOLL z datą wsteczną. Taka możliwość istnieje do 3 dni od momentu przejazdu.

FAQ - Najczęsciej zadawane pytania

Czy system e-TOLL jest obowiązkowy na polskich autostradach?
System e-TOLL jest obowiązkowy głównie dla kierowców zawodowych, którzy kierują samochodami ciężarowymi. Jednak na wybranych odcinkach autostrad obowiązuje on także kierowców samochodów osobowych. Taki wymóg pojawia się w miejscach, gdzie e-TOLL zastąpił tradycyjny system poboru opłat.
Gdzie system e-TOLL jest obowiązkowy dla wszystkich kierowców?
Na ten moment system e-TOLL obowiązuje na dwóch odcinkach autostrad. Pierwszy z nich to fragment autostrady A2 pomiędzy Koninem i Strykowem. Natomiast drugi to odcinek autostrady A4 między Wrocławiem i Sośnicą. Na tych fragmentach kierowcy mogą uiścić opłatę tylko przy pomocy systemu e-TOLL.
Jaka kara grozi kierowcy za brak wymaganej opłaty za przejazd?
Jeżeli kierowca zostanie zatrzymany na płatnym odcinku autostrady, mandat za brak opłaty wyniesie 500 złotych. Taki mandat może również zostać nałożony po pewnym czasie, jeśli system nie zarejestruje wpłaty. Niemniej kierowca może uniknąć kary poprzez zakup biletu wstecznego w ciągu 3 dni od daty przejazdu autostradą.